Followers

There was an error in this gadget

:hit Diz Blog:

hit counter
Get a hit counter here.

Aug 4, 2011

pigmentasi??? ouch! sudah keluar!!! faktor umurkah? @ pembawakan?@kestresssan !

wahahahah...2 minggu ni aq stress tahap gaban..dus!dush!dush!..biasalah pasal Mem Besar aq tuh..adeh..xtau nak menyelami macam mana lg jiwa tuanya aq cuba sebaiknya tuk melayan kerenah nya..tanpa ada rs MEMBEBANKAN..bila sedih n tertekan aq buat solat sunat n berdoa byk2.n baca surah Alam Nasyrah bebanyak + doa nabi nuh tuk cool kan ati aq..
 Tp semua serba xkene.haish..de jek jalan cr pasal kan...yg menjadi hangat Mem 2nd ( adik aq yg ntah apa2 tuh la) provok.ada ke dia kata aq x kasi mem besar aq mkn..sakit x bwk p sepital..zalimnya aq kalu buat cam2.Mem Besar mmg suka ckp xder apa nk mkn...sakit ..ubat xder..haish..aq rs fridge aq tu penuh n checkup kat kinik tiap2 bulan anto n sakit sikit manjang kinik je aq anta..dah la ngn memboyot ni + handbag sorang lg...manalah aq xterkangkang sorang2..susahnya bila mr hubby berjauhan kan.... ..paisey aq k! pe lagi..atom..nuklear kuarlah...xder niat nk slhkan Mem Besar..aq tau keadaan dia x sprt ibu2 yg sihat pemikirannya...aq je y mmndam rs..xder siapa paham keadaan keluarga aq...mujur ada sahabat2 & kakak2 yg dpt berkongsi masalah...sedara Mem Besar? Huh! sgt menjengkelkan..paham tp suka cari pasal! yah.yah..yah !


 wokey balik pd tajuk ATAS tu k...wah dah der bintik2 itam la kat muka aq..adeh! jeragat kah? kulit x ratakah? adeh..dah la cerah..so nmpkla bintik2 tuh..sudahnya pe lg..p saloon tanya lah..katanya dah der pigmentasi..wah..tp masih awal n boley dikawal...dulu aq pakai poduk ni..bertahun2 jd pengguna setia...masa tu jerawat abes muka aq....pas2 stop jap..semenjak pindah ke kaw jajahan baru nih..4 thn..sekejap ke..adeh..so skrg aq pakai balik tp tuk anti pigmentation..wah..terima lah hakikat yer..umur dah meningkat ke 3 series ek...adeh..pas2 ngn pregnancy lg....k la aq share artikel pasal pigmentasi nih... hopefully yg aq highlite kaler ijooo ( bahse jawa ) tuh betullah...pas give birth..harap eransur ilang....amin...

 tengokla...der bintik2 itamkan...cam tahi lalat tu kan......byklak kat pp sy yg cerah ini..hu3 :p

dr jauh pun nmpk..tp nmpk cam tahi lalat lak..sweet je kan..ha3..perasantan! mak nih....akakaa

 solutionnya..mak pakai ni poduk ni..so far ni kot yg mak rasa sgt sesuai tuk kulit mak..ahak!


pigmentasi adalah perubahan warna kulit seseorang yang disebabkan adanya penyakit atau perlukaan yang bisa menimbulkan perubahan warna yang lebih gelap (hyperpigmentation) atau lebih terang (hypopigmentation).

Penyebab utama hiperpigmentasi adalah peningkatan jumlah melanin, substansi tubuh yang bertanggung jawab terhadap tampilan warna kulit (pigmen). Memang ada kondisi tertentu yang mempengaruhi jumlah melanin menjadi meningkat, seperti kehamilan atau penyakit Addison (penurunan fungsi kelenjar adrenal). Paparan sinar
Matahari yang intens juga diduga sebagai penyebab utama hiperpigmentasi. Konsumsi obat-obat tertentu, seperti golongan antibiotik atau amiodarone, chloroquine dan quinacrine menjadi faktor terjadinya hiperpigmentasi.

Salah satu contoh dari hiperpigmentasi adalah
melasma (chloasma). Kondisi ini ditandai dengan adanya flek kecoklatan yang berada di wajah. Melasma bisa terjadi pada perempuan hamil dan dikenal sebagai "mask of pregnancy." Umumnya melasma pada masa kehamilan akan menghilang berangsur-angsur usai persalinan.

Source(s):

No comments:

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Lilypie Breastfeeding tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers

~ Thanks A Lot with Love ~

Related Posts with Thumbnails