Followers

There was an error in this gadget

:hit Diz Blog:

hit counter
Get a hit counter here.

Nov 19, 2010

Rindu terubat seketika...owh abah.....

usai solat magrib malam raya haji...aku bertakbir bersendirian kerana aku bergilir dgn mr hubby untuk menjaga si comel ku...mengalir air mata ku tika itu...sayu terkenangkan abah... masih terngiang2 di hujung telinga aku..tiap kali tiba malam raya pasti abah akan mengingatkan aku untuk bertakbir " za.......mari sini..kan malam raya nih..jgn nak main bunga api sangat..mari bertakbir dgn abah" maka muncungla aku time tu ( masa tuh budak2 lg) sambil menginjak2 ke tanah melangkah ke toilet tuk mengambil wudu' semula & menyarung telekong...dlm ati...seraya berkata " aku jerk..semuanya aku...knp adik tu x??? "cemburu menguasai....haishhhhhhhh...sume kenangan...sekarang hanya batu nisan & pusara itu yg mampu aku tatapi sehingga ke akhir hayatku...sesungguhnya rindu ku terlalu dalam....


esok usai solat raya adha..aku menunggu mr hubby pulang...setelah si comel tido aku & mr hubby segera keluar..ibu.....ibu hanya menemankan dgn sorotan mata tua itu...& dia menjaga si comel....mr hubby memotong bbrp batang pokok puding dihalaman untuk ditanamkan di pusara abah...biar rimbun di situ..ibu....siap berpesan.."tanamlah bunga loceng"..aku jawab.."bunga tu x sesuai..nt umah abah jd taman bunga..." aku berseloroh pd ibu ku..ibu hanya terdiam & senyum...
Mr hubby mencantas 2 keratan puding yg daunnya berwarna warni & sejenis lg pohon renek - puding merah aku panggil...

hmm...setelah itu...x sabar rasanya nak p jengah abah..hmm tgh apa lah agaknya abah di sana...tgh ditimbang amalanya...sampai di kuburan...sayup mataku memandang umah abah...redup.....atiku mula sebak...ku lihat ramai yg dtg menghadiahkan yassin & doa untuk yg telah pergi ...
alhamdulillah cuaca terang & indah..
Umah abah bersih walaupun sudah setahun 2 bulan abah pergi...itulah rupanya...bersih..sgt2 bersih...aku memulakan bacaan yassin...sebak rasa n mula la mengalir air mata di pipi...terbayang2 wajah tua abah semasa hayatnya..semunaya berlingkar berkejar-kejaran didalam benak fikiran...
mr hubby membersihkan halaman umah abah yg hanya boley dikira helaian rimbunan pokok renek yg halus...bunga di pusara itu ....tumbuh tunas baru..dr jauh hanya nmpk btg shj..huhhhhh...xper bah kita dtg bwk pokok baru..nt boleylah menjd teman setia..aku rindu pdmu ..YA Allah...
Mr hubby sebuk dgn hadiah bacaannya sambil membersihkan nisan abah & bunga itu di tanam dgn penuh kasih syg..ku harap nt kupulang ia akan hidup dgn rimbun...

aku sayu.....tika ini bergelen2 air mata ku keluar mengiringi luahan jiwa raga ku...

selepas siap segalanya aku sempat berkata pd Mr hubby.."abg2 kita ada juga yg dah x der..pusara mereka ada dikawasan2 in juga."..ku jengahkan mata di sebelah pusara abah..ada 2 pusara kecil bersebelan dn umah abah. ku pandang kedua2nya..ya nama itu..kami membersihkannya ...aku mmg tak tahu itu pusara abag2 ku...masa aku kecik2 abah x pernah membawaku ke pusara abag2 ku waima atok aku..aku faham akan kesulitan abah tika itu..dan mulut ku terkunci rapat untuk bertanya..

saat untuk meninggalkan abahku...aku rasa lututku x mampu berganjak meninggalkan yer...aku berdiri dan menahan empangan ai mata ku...dan ia x mampu di tahan.berguguralah air itu di pipiku saat mr hubby bergerak meninggalkan ku...aku hanya mampu berkata pd abahku..bila ku pulang akan ku dtg ke umah abah lg...
aku sangat2 sayang pd abah ku...sesungguhnya aku teraaaaaaaaaaaaaaaaamaaaaaat rindu padanya...
ku rasa mahu sentiasa disisnya...sesungguhnya masa dia pergi aku tidak disisnya untuk melihat dia hidup kali terkahir sebelum menghembuskan nafasnya yg terakhir...
Ya Allah sgt2 TERKILANNYA AKU...

ALFATIHAH buat arwah abah ku & kedua abg2 ku...



Nota ptg ini :

nak tau pokok puding tu rupa macam mana
KLIK cni tuk maklumat lanjut..
atau pandang lah gambar ini...


& ini juga..info klik sini.... aku panggil pokok puding jerk..nama betul x tahu..heheheh

1 comment:

Ctnaemah said...

waaaaaaaaaaaaa...sedih akak baca citer ko....hukhukhuk...Sabar laa ..setiap yg hidup pasti mati hanya masa yg menentu bila tiba waktu itu.Al fatihah buat arwah..moga rohnya ditempatkan dikalang org2 yg dirahmati Allah..aminnn

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Lilypie Breastfeeding tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers

~ Thanks A Lot with Love ~

Related Posts with Thumbnails