Followers

There was an error in this gadget

:hit Diz Blog:

hit counter
Get a hit counter here.

May 7, 2010

my sagu...lady in red..huhuhu



labour day lepas..saja layan tekak husband...bukan selalu pun balik BP..so hidangkan lah dia Lady in red...itu aku yg bg nama ekk....actually sagu gula melaka...sbb ari jumaatnya der mkn kat railway kluang...shedap...so tu yg buat...lagipun dah lama sgt x ntry pasal makan2 nih...
musim2 panas nih...sejukkkkkkkkkkkk je tekak le mkn kan....lagi la bila dah simpan sagu tuh dlm peti sejuk...lagi masyuukkkk!



k layan bahan2 nih....

  • 2 cawan sagu
  • 1/4 pewarna ros <-- x kisah nak buh pewarna n perisa apa...pandan ke..manggo ke...aku x bubuh sbb dah beli sagu yg berwarna...merah gitew...
  • 1 1/2 cawan air untuk merebus sagu tu biar sebati
  • sehelai daun pandan cuci bersih
  • 1/4 sudu teh garam
  • 1/2 sudu gula
Tujuan gula n garam tuh nak kasi rasa sagu tuh lemak2....

cara - cara

  • masukkan kesemua bahan tersebut dalam periuk...
  • masaka sehingga pekat
  • matikan api dan masukkan kedalam bekas kecik2 ke kalau berhajat nak mould dulu...
  • dalam bekas besar pun boley.
  • kemudian sejukkan dalam fridge
untuk kuahnya @ sosnya pula

a)
  • 1 cawan gula melaka yg siap di potong ( aku guna sebuku terus..lebih boley simpan dlm fridge)
  • 3 cawan air
cara - cara
  • masukkan semua kedalam periuk n didihkan
  • tapis air gula melaka tersebut n letak dalam mangkuk
b)
  • 3 cawan santan pekat
  • 1 cawan air putih/masak/jarang
  • 1 helai daun pandan
  • 1/2 sudu garam
cara - cara

  • masukkan air masak
  • kemudian santan
  • daun pandan
  • kacau sebati seketika sehingga naik bau
  • masukkan garam kacau rata
  • kacau lagi jangan samapi pecah santan
hidangkan kesemuanya di dalam bekas.........................

No comments:

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Lilypie Breastfeeding tickers

Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers

~ Thanks A Lot with Love ~

Related Posts with Thumbnails